Bourgogne: vinerna, distrikten, producenterna, Britt Karlsson och Per Karlsson (Tukan Förlag, 135 kr) 4,0 NJP av 5,0 NJP (2018-01-31 av Robert Jonasson)

”Bourgogne: vinerna, distrikten, producenterna” ingår i Britt och Per Karlsson vinbokserie som går under namnet ”Guide till vinets värld”. I bokserien finns även böcker om Bordeaux, Piemonte och Toscana utgivna. Precis som bokens titel anger så utgör boken en guide till allt som har med vin att göra i en av världens mest klassiska, prestigefyllda och komplexa vinregioner. I boken går paret Karlsson, föredömligt lättläst och tydligt, igenom allt från vinets historia i Bourgogne, vinodling, vintillverkning, klimat, jordmån, de olika vindistrikten samt, mycket övergripande, producenterna.

Bourgogne är kanske den mest komplexa vinregionen i världen när det gäller klassifikation av vinerna. Ett exempel på detta är när författarna beskriver hur man med en kort promenad kan ta sig från exklusiva Grand Cru-vingårdar till vingårdar där enkla vardagsviner produceras ifrån. Det ger en bra bild av hur komplext Bourgogne kan vara. Jag tycker att Karlsson tar sig an ämnet på ett mycket bra sätt och förenklar där det är möjligt, men ändå behandlar Bourgogne med den respekt vinregionen förtjänar. Två kapitel som är mycket bra och faktaspäckade är kapitlet om Bourgognes appellationssystem samt kapitlet om de druvor som odlas i Bourgogne.

Boken är skriven på ett underhållande och lättläst sätt. Boken riktar sig främst till noviser inom Bourgogne. Många nybörjare inom vin har stor respekt för området och vet inte var man ska börja för att hitta rätt i Bourgognes vindjungel. Den här boken utgör en väldigt bra bas för att börja utforska de röda och vita vinerna i Bourgogne. Precis som i de andra böckerna i bokserien, som NJ Wines recenserat tidigare, så ges inga rekommendationer av vilka viner som en nybörjare inom området ska börja på att prova. Det som däremot finns är tips på bra producenter inom respektive appellation. Det som är roligt med tipsen på producenter är att Karlsson inte tipsar om enbart de stora, populära, eller mest prestigefyllda producenterna. Här lyfts framför allt de lite mer okända odlarna och producenterna fram vilket visar på den breda kunskap inom Bourgogne som författarna besitter. Några exempel på sådana producenter är Domaine Francois Lumpp, Bret Brothers, Domaine Barraud samt, NJ Wines favorit, Château Génot-Boulanger.

Beaujolais är ett vindistrikt som generellt är mycket styvmoderligt behandlat i litteraturen (och även bland vinkännarna). Författarna ska ha en eloge för att de skriver lika mycket om Beaujolais som om många av de övriga appellationerna. Faktum är att det tipsas om hela 19 stycken Beaujolais-producenter jämfört med endast 10 stycken producenter från de mer respekterade appellationerna Gevrey-Chambertin, Morey-Saint-Denis samt Vosne-Romanée tillsammans.

I övrigt uppskattar jag stort att författarna även skriver om det som inte enbart har med vin att göra. Till exempel om städerna Beaune och Dijon och maten i Bourgogne.

Ska jag anmärka på något så är det precis som i de andra böckerna i serien och det är att det saknas en mer utförlig beskrivning av de bästa vinproducenterna inom respektive appellation. Det skulle även vara på sin plats med en rekommendation av viner att börja med att prova från Bourgogne då det kan te sig som en djungel för den oinvigde. Avslutningsvis så tycker jag att Bourgognes intressanta historia kunnat beskrivas lite djupare. Den behandlas nu i ett kapitel på 8 sidor varav endast 4 sidor utgörs av text och resten är bilder.