Piemonte: vinerna, distrikten, producenterna, Britt Karlsson och Per Karlsson (Tukan Förlag, 135 kr) 4,5 NJP av 5,0 NJP (2018-06-25 av Robert Jonasson)

”Piemonte: vinerna, distrikten, producenterna” är den fjärde och sista boken i Britt och Per Karlsson vinbokserie som går under namnet ”Guide till vinets värld”. I bokserien finns även böcker om Bordeaux, Bourgogne och Toscana utgivna.  NJ Wines har tidigare recenserat de tre övriga utgivna böckerna i bokserien. Som titel antyder så utgör boken en guide till allt som har med vin att göra i en av Italiens mest klassiska och prestigefyllda vinregioner. I boken går paret Karlsson, föredömligt lättläst och tydligt, igenom allt från vinets historia i Piemonte, vinodling, vintillverkning, klimat, jordmån, de olika vindistrikten samt, mycket övergripande, producenterna. Bilder i boken är fotograferade av Per Karlsson och är av mycket hög kvalitet. Min favorit är den fantastiska bilden från Serralunga d’Alba, se sida 46 och 47.

Precis som de tidigare böckerna så är boken skriven på ett underhållande och lättläst sätt. Boken riktar sig främst till noviser inom Piemonte. Därmed inte sagt att den mest insatte vinkännare inte kommer uppskatta boken. Trots att boken är relativt tunn är innehållet allt annat än tunt. Paret Karlsson lyckas fylla boken med intressant fakta och underhållande historier. En av historierna som stannar kvar i minnet är den om hur Barolo framför allt var ett vin för kungahuset av Savojen och uttrycket ”kungen av viner, ett vin för kungar” myntades. Hela kapitlet ”Tradition och modernitet” är väldigt bra med en omfattande historiebeskrivning av Piemontes viner. Historiebeskrivningen av de Piemontesiska vinerna är den bästa och mest omfattande i bokserien.

Ett annat kapitel som är mycket bra och faktaspäckat är kapitlet om de druvor som odlas i Piemonte. Det är inte bara de mest kända och mest planterade druvorna (Nebbiolo och Barbera) som beskrivs. Här finns mycket att lära om okända lokala druvor som Bonarda, Vespolina, Erbaluce, etc. Intressant kuriosa om druvan Arneis är att den tidigare planerades i vingårdar med Nebbiolo. Anledningen till detta var att druvan är så söt att den skulle locka till sig fåglarna för att skydda Nebbiolo-druvorna.

Bokens centrala kapitel är de som behandlar Piemontes olika vindistrikt. Dessa delar av boken upptar drygt 40 av bokens 127 sidor. Precis som med beskrivningen av de druvor som odlas så är det inte bara de stora, självklara vindistrikten (Barolo och Barbaresco) som behandlas. Tror inte det är så många som provat viner från t.ex. Cortese di Gavi eller Gattinara. En av bokens stora behållningar är att den ger bra inspiration att utforska olika vindistrikt och druvor.

I övrigt uppskattar jag stort att författarna även skriver om det som inte enbart har med vin att göra. Till exempel om Slow Food-rörelsen och städerna inom regionen. Ska jag anmärka på något så är det precis som i de andra böckerna i serien och det är att det saknas en mer utförlig beskrivning av de bästa vinproducenterna inom respektive appellation.